Att undvika anmälan

dec 11th, 2009 | Filed under Övrigt

Att undvika misstag

  1. Kom när du blir kallad.
  2. Kalla på hjälp när du vill ha det.
  3. Fråga när du är osäker och inte vet.
  4. Uppträd professionellt även om du blir orättvist bemött. ”Håll ett tal i vredesmod så kommer du hålla det bästa tal du någonsin ångrat” – W Churchill.
  5. Kontrollera ovanliga ordinationer en extra gång.

 

Om bakjouren inte vill komma in

  1. Dokumentera i journalen. Meddela bakjouren detta.
  2. Fråga om han vet någon annan man kan ringa som hellre vill komma.
  3. Prata med din handledare som du fixat tidigare.

 

När ett misstag skett

  1. Skriv en avvikelserapport. Lämna till verksamhetschefen.
  2. Beklaga om misstag skett och be om ursäkt när du gjort fel.
  3. Behandla alla patienter med respekt – som du vill att dina egna anhöriga skulle bli behandlade.
  4. Överge inte patienten sedan ett misstag skett.