Att undvika anmälan
Att undvika misstag
- Kom när du blir kallad.
- Kalla på hjälp när du vill ha det.
- Fråga när du är osäker och inte vet.
- Uppträd professionellt även om du blir orättvist bemött. ”Håll ett tal i vredesmod så kommer du hålla det bästa tal du någonsin ångrat” – W Churchill.
- Kontrollera ovanliga ordinationer en extra gång.
Om bakjouren inte vill komma in
- Dokumentera i journalen. Meddela bakjouren detta.
- Fråga om han vet någon annan man kan ringa som hellre vill komma.
- Prata med din handledare som du fixat tidigare.
När ett misstag skett
- Skriv en avvikelserapport. Lämna till verksamhetschefen.
- Beklaga om misstag skett och be om ursäkt när du gjort fel.
- Behandla alla patienter med respekt – som du vill att dina egna anhöriga skulle bli behandlade.
- Överge inte patienten sedan ett misstag skett.